Dunia muzik kini mendapat banyak masukan, tetapi penyelidikan baru mendapati streaming adalah kunci untuk memastikan industri ini terus hidup.

Laporan "Music in the Air" baru Goldman Sachs meramalkan bahawa, pada tahun 2020, sektor muzik akan menyaksikan penurunan pendapatan global sebanyak 25% dan penurunan pendapatan muzik secara langsung sebanyak 75%.

Yang terakhir ini disebabkan oleh penutupan COVID-19, yang membuat penyanyi dan artis muzik membungkam yang membuat sebahagian besar pendapatan mereka dari persembahan pentas. (Goldman Sachs memetik data 2016 yang menunjukkan bahawa 52% perbelanjaan pengguna untuk muzik adalah untuk acara langsung.) Pembatasan ini semakin diperkuat pada musim panas, musim yang terkenal dengan konsert dan festival muzik.

Tetapi Goldman Sachs melihat sedikit berita vivacissimo dalam semua ini: Streaming pendapatan diramalkan akan meningkat 18%.

Firma itu menjangkakan 1.2 bilion pelanggan streaming pada tahun 2030 berbanding 341 juta tahun lalu. Tambahan pula, penstriman sangat popular di kalangan kanak-kanak berumur 16 hingga 24 tahun, demografi penting; 80% kohort itu mendengar streaming audio berbanding 65% daripada populasi umum.

"Apa yang dilakukan streaming adalah kemampuan untuk memungkinkan kita memilih musik yang kita inginkan dan memperkenalkan kita kepada lagu-lagu baru, artis, dan bahkan gaya muzik. Terdapat bayaran masuk yang rendah untuk memasukkan senarai main atau memilih stesen baru yang disyorkan untuk kami, ”kata Matthew Zawadzki, penolong profesor psikologi di University of California-Merced. "Walaupun ada di antara kita yang senang menyimpan album yang sama selama berminggu-minggu, yang lain pergi ke streaming untuk pelbagai. Dan pelbagai adalah sangat penting bagi kita.

Dan apabila larangan mengadakan perhimpunan awam dicabut, industri muzik akan mulai pulih. Sebagai contoh, 79% peminat mengatakan bahawa mereka berharap dapat kembali ke acara langsung dalam masa empat bulan dari sekatan itu berakhir, tetapi mereka tidak akan meninggalkan penstriman sepenuhnya, menurut laporan itu. Tujuh puluh empat peratus mengatakan mereka masih akan menonton acara streaming langsung selepas coronavirus.

MENCAPAI PERUBAHAN
Menurut para penyelidik, pandemi itu akan "mempercepat peralihan" dari muzik luar talian ke dalam talian, mendorong lebih banyak "pergantungan pada media sosial dan streaming untuk penemuan dan promosi muzik," dan meningkatkan usaha langsung ke pengguna dalam perdagangan dan streaming langsung.
"Walaupun masa pengguna yang dihabiskan mungkin beralih dari streaming muzik ke bentuk hiburan lain dalam jangka pendek, secara keseluruhan kami percaya prospek pertumbuhan jangka panjang industri masih utuh, didorong oleh pertumbuhan streaming berbayar secara sekular, permintaan yang semakin meningkat untuk kandungan muzik dan siaran langsung acara, peluang pelesenan baru (contohnya TikTok), dan perkembangan peraturan positif, ”menurut laporan itu.

Ramalannya adalah untuk industri mencapai pendapatan $ 142 bilion pada tahun 2030, meningkat 84% daripada $ 77 bilion pada tahun 2019.


Walaupun begitu, dunia muzik harus bersaing dengan penurunan penjualan fizikal kerana kedai ditutup sementara, pelepasan baru yang tertunda, dan "penurunan ketara" dalam royalti dari penggunaan awam, seperti di bar dan gimnasium. Sebaliknya, royalti dari streaming dijangka meningkat.
Share To:

Post A Comment:

0 comments so far,add yours