Oleh kerana sifat Aikido yang dinamik, kebanyakan pakar mengatakan bahawa tidak ada "gaya" atau "teknik" yang pasti dalam mempraktikkan seni mempertahankan diri. Setelah pengembangan aikido oleh Morihei Ueshiba, yang disebut "O Sensei," banyak pelajar diilhami untuk berlatih di bawah bimbingannya.

Selepas latihan mereka, Guru Besar mendorong murid-muridnya untuk membuat dojos mereka sendiri sehingga mereka dapat menyebarkan prinsip seni mempertahankan diri. Selain mendorong mereka untuk membuat dojos dan berbagi pengetahuan yang diajarkannya, dia juga mengilhami mereka untuk mengembangkan gaya dan tafsiran mereka sendiri selagi teknik ini mematuhi prinsip dasar aikido, "tidak melawan kekuatan dengan kekuatan."

Pengasas aikido mengulangi prinsip ini berulang kali kerana teknik aikido, apabila diterapkan tanpa perawatan, dapat merosakkan atau membunuh, bukan mengalihkan atau melumpuhkan lawan.
Dengan munculnya pelbagai dojos di seluruh dunia, semakin banyak teknik dilahirkan. Walaupun terdapat perbezaan teknik dalam pelbagai dojos, terdapat satu set teknik umum di mana hampir semua dojos menggunakan. Setiap teknik ini diajarkan dengan teliti kepada pelajar supaya dia dapat mengetahui kelebihan dan kekurangannya.

Walaupun kebanyakan orang mengatakan bahawa tidak boleh ada teknik yang unggul atau rendah diri, hanya pelajar atau individu yang mempraktikkannya yang benar-benar dapat mengetahui teknik mana yang sesuai untuknya. Berikut adalah senarai teknik aikido yang paling biasa diamalkan oleh hampir semua pengamal aikido di dojos hari ini:

1. "Ikkyo". Juga dikenali sebagai "teknik pertama," ikkyo merujuk kepada kawalan yang dilakukan dengan hanya menggunakan satu tangan di siku dan yang lain di dekat pergelangan tangan yang menggunakan "uke" ke tanah. Teknik ini menggunakan cengkaman yang dapat memberi tekanan ke dalam saraf ulnar di bahagian tengah lengan seseorang.

2. "Nikyo". Ini disebut sebagai "teknik kedua." Nikyo melibatkan penggunaan penutup pergelangan tangan yang mengikat lengan sambil memberi tekanan saraf yang menyakitkan.

3. "Sankyo". Ini juga disebut "teknik ketiga." Sankyo dikenali sebagai teknik "pronating" yang mengarahkan tekanan ke atas ke atas lengan, siku, dan bahu seseorang.

4. "Yonkyo". Juga popular sebagai "teknik keempat." Sama seperti iikkyo, yonko juga merupakan kawalan bahu tetapi memerlukan penggunaan kedua tangan untuk mencengkam lengan bawah. Buku jari pengamal - biasanya dari sebelah telapak tangan - digunakan pada saraf radial lawan pada tulang lengan bawah.

5. "Gokyo". Ini merujuk kepada varian ikkyo di mana tangan yang mencengkam pergelangan tangan terbalik. Juga dikenali sebagai "teknik kelima", gokyo biasa terjadi pada tanto dan pengambilan senjata lain.

6. "Shihonage". Di sini, tangan pengamal dilipat melewati bahu dan mengunci sendi bahu. Teknik aikido ini juga disebut "lemparan empat arah."

7. "Kotegaeshi". Ini dikenali sebagai "kembali pergelangan tangan." Teknik aikido ini dicirikan oleh pelempar pergelangan tangan yang luar biasa, yang meregangkan digitorum ekstensor orang itu.

8. "Kokyunage". Dalam bahasa Inggeris, ini diterjemahkan menjadi "membuang nafas." Istilah ini dicipta untuk pelbagai jenis "timing throws" yang mengalir dalam setiap sesi aikido.

9. "Jenayah". Bagi pengamal aikido, ini dikenali sebagai "lemparan masuk ke dalam badan" atau lontaran di mana "nage" bergerak melalui ruang yang dihuni oleh "uke." Ini dianggap sebagai bentuk klasik yang menyerupai teknik "jemuran".

10. "Tenchinage". A.k.a. "lontaran langit-dan-bumi." Teknik ini melibatkan "uke" meraih kedua pergelangan tangan "nage." Melangkah ke depan, nage menyapu satu tangan dengan rendah ("bumi") dan yang lain tinggi ("surga"), sehingga dia dapat mengimbangi uke.
Share To:

Post A Comment:

0 comments so far,add yours