Apabila anda mendengar kata "pelatih", apa yang pertama kali muncul dalam fikiran anda? Adakah anda membayangkan pasukan bola keranjang dengan seorang lelaki / wanita menjerit arahan? Atau mungkin pasukan bola sepak dengan lelaki / wanita mondar-mandir dan memanggil nama-nama pemain?


Kejurulatihan tidak lagi dikhaskan untuk pasukan sukan; kini menjadi salah satu konsep utama dalam kepemimpinan dan pengurusan. Mengapa bimbingan popular? Kejurulatihan melengkapkan padang permainan.

Coaching adalah salah satu daripada enam gaya kepemimpinan emosi yang dikemukakan oleh Daniel Goleman. Lebih-lebih lagi, itu adalah tingkah laku atau peranan yang ditegakkan oleh pemimpin dalam konteks kepemimpinan situasional. Sebagai gaya kepemimpinan, bimbingan digunakan ketika anggota kumpulan atau pasukan kompeten dan bermotivasi, tetapi tidak mempunyai idea mengenai matlamat jangka panjang organisasi. Ini melibatkan dua tahap pembinaan: pasukan dan individu. Bimbingan pasukan menjadikan ahli bekerjasama. Dalam sekumpulan individu, tidak semua orang mempunyai atau mempunyai tahap kecekapan dan komitmen yang sama terhadap sesuatu tujuan. Kumpulan mungkin merupakan gabungan anggota yang sangat kompeten dan sederhana dengan tahap komitmen yang berbeza-beza. Perbezaan ini boleh menyebabkan geseran di kalangan anggota.


Pemimpin bimbingan membantu ahli-ahli untuk memenuhi harapan mereka. Juga, pemimpin bimbingan menguruskan perspektif yang berbeza sehingga tujuan bersama berjaya mengatasi tujuan dan minat peribadi. Dalam organisasi yang besar, pemimpin perlu menyelaraskan nilai dan tujuan peribadi kakitangan dengan organisasi supaya arahan jangka panjang dapat dicapai.


Kejurulatihan membina keyakinan dan kecekapan.

Bimbingan individu adalah contoh kepimpinan situasional di tempat kerja. Ini bertujuan untuk mentor satu demi satu meningkatkan keyakinan anggota dengan menegaskan prestasi yang baik semasa maklum balas biasa; dan meningkatkan kecekapan dengan membantu anggota menilai kekuatan dan kelemahannya terhadap perancangan kerjaya dan pengembangan profesional. Bergantung pada tahap kecekapan dan komitmen individu, seorang pemimpin boleh melakukan lebih banyak tingkah laku bimbingan untuk anggota yang kurang berpengalaman. Biasanya, ini berlaku dalam kes kakitangan baru. Penyelia langsung memberikan tugas yang lebih jelas dan memberi maklum balas berkala untuk staf baru, dan secara beransur-ansur mengurangkan jumlah peranan bimbingan, pengarahan, dan pendukung untuk memilih perwakilan seiring peningkatan kompetensi dan keyakinan.

Kejurulatihan mendorong kecemerlangan individu dan pasukan.


Kecemerlangan adalah produk amalan baik yang biasa. Kekerapan perjumpaan dan maklum balas yang membina adalah penting dalam mewujudkan tabiat. Anggota memahami kebiasaan untuk sentiasa menilai diri mereka sendiri mengenai kekuatan dan bidang mereka untuk diperbaiki sehingga mereka sendiri dapat mengetahui apa pengetahuan, kemahiran, dan sikap yang perlu mereka peroleh untuk mencapai matlamat pasukan. Dalam prosesnya, mereka juga mencapai kecemerlangan secara individu. Contohnya adalah untuk orkestra muzik: setiap anggota memainkan alat muzik yang berbeza. Untuk mencapai keharmonian muzik dari instrumen yang berbeza, para anggota akan menggilap bahagian mereka dalam karya tersebut, selain berlatih sebagai ensemble. Akibatnya, mereka meningkat secara individu sebagai pemain instrumen.


Kejurulatihan membina komitmen tinggi terhadap tujuan bersama.

Seorang pemimpin pelatih menyeimbangkan pencapaian sasaran segera dengan tujuan jangka panjang ke arah visi organisasi. Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, dengan penyelarasan tujuan peribadi dengan tujuan organisasi atau pasukan, kepentingan pribadi tetap dikendalikan. Dengan terus menyampaikan visi melalui percakapan formal dan tidak rasmi, para anggota diberi inspirasi dan motivasi. Menetapkan matlamat pasukan jangka pendek yang selaras dengan matlamat organisasi; dan membuat rancangan tindakan untuk mencapai tujuan-tujuan ini dapat membantu mempertahankan peningkatan motivasi dan komitmen terhadap tujuan bersama para anggota.

Kejurulatihan menghasilkan pemimpin yang berharga.


Kepemimpinan melalui teladan penting dalam pembinaan. Seorang pemimpin pelatih kehilangan kredibiliti apabila dia tidak dapat mempraktikkan apa yang dia khotbahkan. Ini bermaksud bahawa pemimpin pelatih harus teratur, sangat kompeten dalam bidangnya, berkomunikasi secara terbuka dan mendorong maklum balas, dan mempunyai idea yang jelas mengenai visi-misi-matlamat organisasi. Dengan pembelajaran perwakilan dan bertujuan, para anggota memperoleh amalan dan sikap yang sama dari pemimpin pelatih, mengubahnya menjadi pemimpin pelatih sendiri. Sekiranya ahli mengalami bimbingan yang baik, kemungkinan besar dia akan melakukan perkara yang sama ketika diamanahkan dengan peranan kepemimpinan formal.


Namun, beberapa kata-kata berhati-hati: pembinaan adalah salah satu gaya kepemimpinan. Ia dapat dilakukan bersama dengan lima gaya kepemimpinan emosi yang lain bergantung pada profil pasukan yang baru muncul. Lebih-lebih lagi, melatih sebagai gaya kepemimpinan memerlukan anda secara fizikal, emosi, dan mental hampir sepanjang masa kerana ia melibatkan dua tahap pembinaan: individu dan pasukan. Anggota anda mengharapkan anda menjadi yang terakhir untuk melepaskan atau menyelamatkan diri dalam apa jua keadaan terutama semasa krisis. Seorang pemimpin pelatih harus sedar bahawa pembinaan memerlukan meluangkan masa untuk setiap individu, dan seluruh pasukan. Lebih-lebih lagi, bahawa tanggungjawabnya lebih besar kerana semasa anda melatih anggota, anda juga mengembangkan pelatih masa depan juga.
Share To:

Post A Comment:

0 comments so far,add yours