Promosi dan pengiklanan boleh menjadi perbelanjaan yang berat, terutama untuk perniagaan baru yang ingin menjadikan dirinya terkenal dalam komuniti. Perniagaan dari rumah, bagaimanapun, lebih sering daripada tidak, mempunyai anggaran yang sangat terhad untuk iklan. Pemilik perniagaan kediaman perlu memberitahu orang ramai tentang produk atau perkhidmatannya dengan kos serendah mungkin.


Terdapat banyak cara. Seorang penternak di sebuah kota besar sedang berjuang selama beberapa tahun-sehingga dia muncul dengan idea baru. Dia mula memberikan "surat beranak" yang disesuaikan untuk haiwan kesayangan yang dia jual. Hampir seketika, penjualannya meningkat lebih dari 10 peratus.


Pemilik perkhidmatan pembersihan rumah baru berusaha menarik pelanggan. Dia tidak dapat banyak iklan, jadi dia mulai menawarkan "seminar pembersihan rumah" kepada kumpulan sivik. Setelah dua bulan seminar, dia dibanjiri dengan pertanyaan dan pelanggan.


Promosi sering menjadikan perbezaan penting antara kejayaan dan kegagalan perniagaan. Pelanggan atau pelanggan mesti mengetahui tentang perniagaan atau barisan produk sebelum mereka membeli dan mereka mesti mempunyai alasan untuk membeli.


Sekiranya anda ingin mempromosikan perniagaan anda sekarang, anda dapat bergerak dalam salah satu dari dua arah: 

1) Anda dapat mengambil jalan konvensional untuk mempromosikan dan melakukan kempen media yang rumit, menghabiskan sejumlah besar wang atau

 2) Anda dapat membiarkan kreatif anda jus mengalir dan melakukan usaha promosi dengan kos rendah, menggunakan banyak tipu daya menarik perhatian untuk menyampaikan mesej anda kepada orang ramai yang membeli.


Sekarang, untuk memastikan, iklan konvensional sangat berharga. Sekiranya syarikat anda cukup besar atau jika anda menjual banyak rangkaian produk, anda mungkin mendapati bahawa kempen media penuh adalah kaedah paling berkesan dan menjimatkan untuk mempromosikan perniagaan anda.


Sekiranya wang tidak mencukupi, atau anda tidak pasti dapat mengurangkan kos yang tinggi dari kempen media dalam jangka masa tertentu, berikut adalah pelbagai teknik kos rendah yang boleh anda cuba. Tidak semua mungkin sesuai untuk perniagaan tertentu anda, dan pastinya mahal untuk mencuba semuanya. Tetapi anda pasti menemui beberapa idea yang sesuai untuk anda.


GIVEAWAYS. 
Orang suka menerima barang "percuma", terutama barang yang boleh mereka gunakan untuk menimba ilmu atau meningkatkan kehidupan mereka. Anda boleh mendasarkan keseluruhan kempen promosi pada keinginan ini. Jika Anda menjalankan perniagaan pembaikan perabot, misalnya, Anda dapat memberikan brosur pembaikan perabot, panduan perancang perabot percuma, atau koleksi warna. Sebaik sahaja anda mula memberikan maklumat yang berwibawa, pelanggan akan mula menganggap anda sebagai pakar dalam bidang anda.


PENCIPTAAN BERITA. 
 Ingin mendapatkan nama dan berita dari perniagaan anda di akhbar tempatan? Mungkin lebih mudah yang anda fikirkan. Sekiranya anda tidak mempunyai berita untuk dilaporkan ke media tempatan, buatlah. Mungkin anda telah mengambil rakan baru. Atau mungkin anda menjual barisan produk yang tidak biasa. Atau mungkin anda telah membuka pusat khidmat nasihat percuma untuk komuniti. Atau mungkin anda telah menerima anugerah dari kumpulan sivik atau profesional. Pennysavers tempatan dan mingguan sering kali berminat dengan berita perniagaan seperti ini dan dapat membantu anda menarik perhatian ribuan orang.


PERISTIWA. 
 Anda mungkin dapat menarik perhatian media atau orang ramai dengan mengadakan acara promosi khas. Sekiranya anda menjalankan kelas kecergasan, misalnya, anda boleh mengadakan hari instruktur selebriti. Sekiranya anda mempromosikan perniagaan harta tanah baru, anda boleh menawarkan lawatan ke rumah model di kawasan ini. Sekiranya anda menjual produk kanak-kanak dan musim bunga, anda boleh menawarkan makan tengah hari dengan kelinci Paskah. Dapatkan idea?


TIE-INS JAMINAN. 
Adakah anda melancarkan produk baru? Cuba meningkatkan keterlihatan di kalangan segmen komuniti tertentu? Tawarkan produk anda kepada satu atau lebih badan amal tempatan sebagai hadiah undian atau untuk digunakan pada acara penggalangan dana. Anda akan mendapat banyak pendedahan di kalangan orang yang membeli tiket atau menghadiri acara tersebut.


PERUNDINGAN.
 Tawarkan item yang diinginkan atau unik-atau bahkan beberapa item-sebagai hadiah peraduan. Pertama, cari tema peraduan yang sesuai dengan perniagaan anda. Seorang pelayan mungkin menawarkan pertandingan makan quiche. Seorang jurugambar mungkin menawarkan pertandingan model muda. Sebuah syarikat kraf pesanan mel mungkin menawarkan pertandingan kraftangan "Awal Amerika". Jemput penyertaan peraduan dan tawarkan hadiah kepada pemenang. Adakah pertandingan menarik perhatian?Anda bertaruh. Yang diperlukan hanyalah beberapa petanda, satu pengumuman akhbar kecil atau dua, dan berita itu akan tersebar di seluruh selentingan masyarakat.


KHIDMAT MASYARAKAT. 
 Tidak ada yang membawa anda ke perhatian orang lebih cepat-atau lebih baik-daripada perkhidmatan masyarakat. Tanyakan pada diri sendiri bagaimana syarikat anda dapat menjadi "jiran yang baik" kepada komuniti anda. Sekiranya anda menjalankan perkhidmatan penjagaan rumput dan berkebun, mungkin anda boleh menawarkan perkhidmatan satu musim tanpa bayaran kepada
organisasi amal atau rumah jagaan yang memerlukan di kawasan anda. Ratusan orang akan mendengar mengenai kerja anda dalam proses. Sukarelawan untuk pelbagai tujuan masyarakat. Sekiranya sesuai, anda boleh masuk semasa kecemasan masyarakat, menawarkan produk dan perkhidmatan untuk membantu organisasi atau individu yang memerlukan.


KAUNSELING.  
Orang Amerika sangat sedar akan kupon. Uji pasaran: pada tahap apa kupon akan meningkatkan jumlah pelbagai rangkaian produk atau perkhidmatan? Apabila anda mendapat beberapa tentatif jawapan, mulailah mengedarkan kupon yang menawarkan potongan harga untuk perkhidmatan anda. Sebarkannya ke surat khabar kawasan, di kaunter kedai, di paket dari pintu ke pintu (yang seringkali cukup murah), di perpustakaan awam, di mesin cuci pakaian, di mana-mana tempat orang berkumpul.


BADAN DAN NOVELTI. 
Anda boleh menghasilkan lencana, pelekat bumper, sampul buku, dan barang baru lain dengan senang dan murah untuk diedarkan di kawasan anda. Anda boleh mencetak nama perniagaan dan nama pertama pelanggan pada banyak produk ini dengan sedikit kos dan mengedarkannya secara percuma. Atau anda boleh mengikat program kebaruan anda ke dalam peraduan: sebulan sekali, anda boleh menawarkan hadiah kepada mana-mana individu yang kereta kebetulan membawa salah satu pelekat atau lencana bumper anda dengan kupon yang boleh dikupas, yang boleh ditebus di tempat perniagaan anda.


LAWATAN CELEBRITY. 
Dengan sedikit kegigihan, anda mungkin dapat mengatur untuk mempunyai selebriti media tempatan, pegawai awam, atau hiburan secara peribadi-bahkan watak kartun rekaan atau badut-mengunjungi perkhidmatan anda. Selebriti itu boleh menandatangani autograf, membaca cerita kepada kanak-kanak, melakukan demonstrasi memasak, atau melakukan salah satu daripada seratus aktiviti membina lalu lintas yang lain.


SELAMAT HARI RAYA. 
 Anda mungkin ingin meraikan cuti umum utama dengan jualan istimewa. Tetapi raikan juga beberapa percutian luar biasa. Hampir setiap perniagaan mempunyai beberapa cuti yang tidak diketahui. Pernah dengar mengenai Hari Pickle Nasional? Atau Bulan Pencinta Kucing? Sebaik sahaja anda menjumpai percutian yang "betul", anda boleh menaja penjualan khas atau produk khas mengatur liputan media khas untuk acara percutian.


PERGI KE MANA RAKYAT. 
 Bolehkah anda membuka ruang maklumat penjualan di pameran dan festival masyarakat? Teknik promosi ini dapat digunakan untuk peruncit hadiah, pengrajin, dan firma perkhidmatan peribadi. Sekiranya anda mempunyai orang dan masa, bolehkah anda mengendalikan pameran serantau atau pameran dagang?


SENARAI MAJLIS.
 Sebaik sahaja anda mula mewujudkan pelanggan yang komited, kumpulkan nama mereka di senarai mel. Simpan nama dari pesanan mel dan pertanyaan telefon anda. Akhirnya, anda akan dapat menghantar pekeliling produk atau bahkan katalog kepada orang-orang dalam senarai anda dan anda akan dapat menjanjikan produk anda melalui pos.


MEMBUAT PEMECAH.  
Sekiranya anda mahu orang membeli SEKARANG, tawarkan mereka tawaran yang tidak dapat dikalahkan. Sekiranya mereka membawa produk lama - perkakas kecil, buku, apa sahaja - kepada anda, anda akan memberi mereka potongan harga untuk barang baru yang setanding. Atau melakukan perburuan pemulung tujuan umum. Pelanggan yang membawa tiga barang dalam tin untuk bank makanan komuniti anda akan mendapat potongan harga untuk produk yang dibeli pada hari itu.


PIHAK.  
Semua orang suka pesta. Mengapa tidak merayakan ulang tahun perniagaan anda atau percutian istimewa dengan menawarkan barang dan minuman ? Sekiranya anda menjalankan perniagaan perkhidmatan, mungkin anda boleh menawarkan rumah terbuka atau mendapatkan ruang perjamuan kecil di komuniti anda. Selain makanan ringan, pastikan tempat ini dihiasi dengan terang.


KAD UCAPAN.  
Adakah anda menghantar kad ucapan kepada pelanggan atau pelanggan utama?Cuti, ulang tahun, dan ulang tahun menjadikan majlis kad ucapan yang baik. Kad ucapan mencipta muhibah yang besar dan menjaga nama anda di hadapan orang.


SEMINAR. 
 Pada usia lapar maklumat ini, orang suka menerima nasihat, terutama mengenai keperluan dan hobi peribadi mereka. Sekiranya anda menjual makanan kesihatan atau menjalankan kelas kecergasan, mungkin anda boleh menawarkan seminar "kesihatan" semasa makan tengah hari kepada komuniti perniagaan kawasan anda. Sekiranya anda seorang penghias dalaman, mungkin anda boleh menawarkan bengkel menghias satu jam kepada kumpulan sepuluh orang yang akan berkumpul di rumah seseorang. Sekiranya anda menjalankan perniagaan percetakan, mungkin anda boleh mengadakan lawatan dan seminar susun atur di kilang anda.


Sekiranya anda tidak berpuas hati dengan usaha promosi anda hari ini atau jika anda mesti meningkatkan pendedahan anda di kalangan pelanggan dan prospek-mungkin sudah waktunya untuk meningkatkan usaha publisiti anda.


Dengan segala cara, iklankan di media jika anda boleh atau mesti. Tetapi jangan mengabaikan aset promosi terbesar anda - fikiran anda. Renungkan produk, perkhidmatan, dan acara yang dapat anda tawarkan kepada masyarakat dan buat strategi promosi kreatif di sekitarnya. Anda mesti melaburkan sedikit masa dan tenaga dalam projek itu, tetapi hasilnya akan berbaloi. Anda akan menjimatkan beratus-ratus atau bahkan ribuan dolar iklan dan, lebih baik lagi, anda akan menempuh jalan pintas yang dipakai untuk mendapat keuntungan.

Share To:

Post A Comment:

0 comments so far,add yours